Yrityksen perustaminen – mitä, miten, kenelle?

Yrityksen perustaminen – mitä, miten, kenelle?

seinäristikko

Onko haaveissasi kenties yrityksen perustaminen vai oletko jo perustamassa yritystä? 5.9 vietettiin Yrittäjän päivää ja tänä vuonna juhlistin (lue normipäivä) ensimmäistä kertaa kyseistä päivää. Olen aikaisemmalta koulutukseltani sosionomi, joten kaupanala ei ole ennestään tuttu. Hyppäsin siis täysin uudelle alalle vajaa vuosi sitten. Olen oppinut paljon uusia asioita, vaikkakin yrittäjyyden taival on ihan alkutekijöissään. Vielä on PALJON opittavaa ja haasteita edessä. Olen käynyt Yrittäjän ammattitutkinnon, jota tehdessä aihe avautui vähän enemmän.

Tällä hetkellä suoritan tuotekehitystyön erityisammattitutkintoa ja koulutukseen kuuluu mentorin tapaamiset. Löysin itselleni pätevän mentorin ja tapasimme ensimmäistä kertaa tällä viikolla. Kirjoitin oikein paperille ylös, kun hän mainitsi kolme tärkeää yrittäjyyden peruspilaria – Mitä | Miten | Kenelle. Tietysti olen näitä miettinyt, kun tein liiketoimintasuunnitelmaa, mutta visiota ja ajatusta on hyvä välillä kirkastaa.

Kuva: Storefactory
Kuvan tuotteet löytyvät täältä

Ajattelin jakaa muutaman hyvän vinkin ja avata mentorin mainitsemia kysymyksiä. Tämä käy myös hyvänä kertauksena itsellenikin. Jos olet perustamassa yritystä tai harkitsemassa esimerkiksi verkkokaupan perustamista, kannattaa nämä kolme kysymystä painaa mieleen.

MITÄ?

Kannattaa miettiä tarkkaan mitä myy, mitä tuotteita tai p犀利士 alvelua. Pohdi mille tuotteelle tai palvelulle on kysyntää. Verkkokaupassa voi menestyä hyvinkin myymällä vain yhtä tuotetta tai jotakin tuoteperhettä. Verkkokaupassa kilpailu on kovaa, joten kannattaa miettiä miten tuotteesi/palvelusi erottuu kilpailijoista. Markkinoiminen verkossa on helpompaa, kun myy selkeästi tiettyjä tuotteita tai palvelua ja jos sinulla on selkeä sanoma tuotteiden/palvelun takana esim. kotimaiset tuotteet. Itse valitsin sloganiksi ”skandinaavista harmoniaa”, koska pidän kodin harmoniasta ja halusin luoda samaa tunnelmaa myös verkkokauppaan. En halunnut luoda sellaista sillisalaatti-vaikutelmaa – kaikille kaikkea, vaan tavoitteena oli valita tuotteita, joita on helppo yhdistellä toisiinsa ja jotka sopivat skandinaaviseen makuun.

Kuva: Storefactory
Pyöreä kynttiläteline löytyy täältä

MITEN?

Toinen tärkeä kysymys on miten? Miten myyn tuotetta tai palvelua? Onko ajatuksena myydä vain verkossa vai perustaa myös kivijalkaliike. Miten tavoittaa asiakkaita? Aionko markkinoida somessa, lehdessä, ovelta ovelle (sitäkin välillä näkee) tai messuilla? Miten pääsen toivottuun tulokseen? Käytänkö ammattilaisia apuna esimerkiksi markkinoinnissa?

Kuva: Storefactory
Seinäristikko, Seinämaljakko

KENELLE?

Tämä on myös todella tärkeä kysymys. Kenelle myyn tuotteita tai palveluita? Ketkä ovat unelma-asiakkaitani? Kannattaa määritellä kohderyhmä hyvin tarkkaan, jotta osaat vastata kohderyhmän tarpeisiin ja markkinoida juuri heille.

Omasta kokemuksestani voin sanoa, että tärkeää on todellakin suunnitella tarkkaan ja konkreettisesti kaikki mahdollinen ennen kuin aloittaa yritystoiminnan. Tietenkään kaikkia asioita ei voi ottaa huomioon ja aina tulee jotakin yllättävää ja uusia haasteita, mutta on tärkeää, että perusta on hyvin tehty ja suunniteltu, niin välttyy turhilta virheiltä heti alussa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ostoskori0
There are no products in the cart!
Jatka ostoksia
0